Ministerul Mediului a pus în dezbatere un proiect de ordin ce permite Primăriilor să solicite fondurile de care au nevoie.
Este un program ce vizează îmbunătățirea calității mediului prin încurajarea folosirii mijloacelor de transport nepoluante.
În virtutea acestuia, primăriile precum cea a Municipiului Săcele vor putea solicita până la 20 de milioane de lei, sub forma unor finanțări nerambursabile, pentru a construi piste de biciclete.
De principiu, pistele de biciclete ar urma să lege puncte de interes dintr-o zonă și să fie separate de traficul rutier.
Atentie însă, deocamdată studiul de Fezabilitate nu este cheltuială eligibilă în cadrul proiectului și trebuie depus în termen de 90 de zile de la recepționarea rezultatului procesului de analiză.
Ciprian Sterpu – Consilier Judetean PNL Săcele
De principiu, pistele de biciclete ar urma să lege puncte de interes dintr-o zonă și să fie separate de traficul rutier.
Valoarea fondurilor ce pot fi accesate de primării diferită în funcție de numărul de locuitori.
Astfel, finanțările nerambursabile vor putea fi de cel mult:
– 50.000.000 de lei – Municipiul București;
– 30.000.000 de lei – sectoarele Bucureștiului;
– 25.000.000 de lei – municipiile de rang I;
– 20.000.000 de lei – municipiile de rang II; (aici intra municipiul Săcele)
– 15.000.000 de lei – orașe;
– 5.000.000 de lei – comunele cu mai mult de 5.000 de locuitori;
– 2.500.000 de lei – comunele cu mai puțin de 5.000 de locuitori;
– 15.000.000 de lei – județe.
Prin Programul de realizare a pistelor pentru biciclete sunt luate în vedere următoarele construcții:
– piste pentru biciclişti pe partea carosabilă sau acostament;
– piste pentru biciclişti pe amplasament nou, altul decât drum carosabil, acostament sau trotuar;
– piste pentru biciclişti în cadrul trotuarelor.
Potrivit ghidului de finanțare se vor putea cere bani pentru proiectele ce vor îndeplini următoarele cerințe tehnice:
– traseele propuse sunt trasee urbane, comunale și/ sau care fac legătura între unitățile administrativ-teritoriale amintite;
– în cadrul traseelor urbane sau comunale, pistele de bicicliști vor asigura conectarea între oricare dintre următoarele: zone rezidențiale, instituții de învățământ, zone industriale, clădiri de birouri, principale noduri de transport public, zone comerciale, zone de agrement, sate componente ale unităților administrativ teritoriale;
– pistele pentru bicicliști vor fi realizate cu prioritate pe partea carosabilă, fiind amplasate între fluxul pietonal și cel motorizat.
Unde nu este posibil acest lucru, vor putea fi realizate și pe acostament, trotuar sau se pot realiza piste pe amplasament nou, separate de drum.
În cazul execuției acestora pe trotuare, amplasarea pistelor se va face pe partea dinspre axul străzii;
– traseele vor fi prevăzute obligatoriu cu spațiu de depozitare pentru biciclete;
– pistele nu vor avea întreruperi între punctul de plecare și destinație și nu vor prezenta obstacole pe calea de rulare;
– vor fi prevăzute cu cel puțin două benzi care să asigure deplasarea dus-întors între punctul de plecare al traseului și destinație; pistele pot fi cu unul sau două sensuri, în funcție de spațiul disponibil pentru amenajare;
– traseele de biciclete vor fi directe. Criteriul se verifică prin raportarea distanței traseului la distanța în linie dreaptă între capetele traseului. Acest raport de ocolire trebuie să fie maximum 1,2 sau, în mod excepțional, maximum 1,4;
– pistele de bicicliști vor avea asigurată obligatoriu delimitarea cu marcaj/ bordură, indicator rutier și semaforizare;
– lățimea unei benzi a pistelor pentru bicicliști cu un singur sens va fi de minim 1,5 m; în cazul pistelor pentru bicicliști cu două sensuri, lățimea minimă totală a pistei va fi 2,5 m; distanța de siguranță față de traficul rutier trebuie să fie de minim 1,5 metri; distanța laterală față de obstacolele din vecinătate trebuie să aibă o lățime de minim 0,5 metri.
– bordurile care delimitează traseul nu trebuie să depășească înălțimea de 5 cm. Dacă există, bordurile de delimitare trebuie să fie teșite în unghi de 45°;
– gabaritul traseelor pentru biciclete trebuie să asigure o înălțime liberă de trecere de 2,4 metri.
Studiul de Fezabilitate nu este cheltuială eligibilă în cadrul proiectului și trebuie depus în termen de 90 de zile de la recepționarea rezultatului procesului de analiză.
Cetățenii și instituțiile interesate pot transmite opinii /propuneri /sugestii, până pe 27 iunie.
Ghidul poate fi consultat aici: http://www.mmediu.ro/…/proiect-de-ordin-pentru…/5280
Dacă îți place să fii bine informat, te așteptăm în cea mai mare și activă comunitate online din Săcele pe pagina Saceleanul.ro și pe grupul Orașul Săcele.